بسم الله الرحمن الرحيم "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته"

"بسم الله الرحمن الرحيم "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang, yang menciptakan langit dan juga bumi, tuhan yang melimpahkan segala nikmat dan kurnia, serta yang memberikan rezki, memberikan keredhaan dan yang menjadikan segala rupa makhluk.

Pages

Sunday, May 29, 2011

lembaran ketiga: dikala malam pertama

-lembaran pertama: meminang Aishah
-lembaran kedua

hiasan semata-mata

Asma' binti Yazid dan wanita ansar menemui Rasulullah dan memberitahu semuanya telah siap dan beliau sudah bleh bertemu dengan Aishah. Asma' adalah salah seorang yang menghias Aishah r.anha.

Malam pun tiba, Rasulullah tiba di rumah Aishah dan mengucapkan salam lalu duduk disamping Aishah. Aishah tersipu-sipu malu apabila Rasulullah duduk disisinya dan dia hanya tertunduk. Kemudian wanita-wanita ansar yang berada disitu menghidangkan susu segar kepada Rasulullah.  

gambar hiasan


Lalu Rasulullah meminum susu tersebut, kemudian Rasulullah menghulurkan susu tersebut kepada Aishah. Rasulullah cuba untuk menenteramkan suasana majlis itu, Aishah merasakan suasana disitu agak tegang. Akan tetapi Aishah semakin tunduk dan tersipu malu. Tidak berani Aishah untuk melihat wajah Rasulullah. Lalu Asma’ marah dan diambilnya Aishah dan Asma berkata kepada Aishah;

“Ambillah dari tangan Rasulullah,”kata Asma’ binti Yazid.

Kemudian Aishah mengambil dari tangan Rasulullah dan meminumnya akan tetapi hanya sedikit sahaja. Kemudian Rasulullah berkata kepada Aishah, “berilah kepada saudarimu”. Mereka minum hanya dari satu tempat sahaja.

Sementara Rasulullah menyuruh Aishah untuk memberikan susu tersebut kepada rakan-rakannya, Asma’ berkata;

“wahai Rasulullah, ambil engkau dari tangan Aishah minumlah darinya kemudian baru berikan kepadaku,” kerana Asma’ inginkan barakah dari Rasulullah.

Lalu Rasulullah mengambilnya dari Aishah dan kemudiannya memberikannya kepada Asma’, Asma binti yazid pun meminumnya, “berikanlah kepada mereka” kata Rasulullah kepada Asma’ selepas Asma’ meminum susu tersebut, mereka disini adalah dimaksudkan wanita-wanta ansar yang berada berhampiran Asma’.

“Jangan wahai rasulullah, jangan, kami tidak mahu wahai Rasulullah,” kata wanita-wanita ansar itu.

“jangan kamu gabungkan antara lapar dan dusta” balas Rasulullah s.a.w. akhirnya mereka berasa malu lalu diambilnya susu tadi dan meminumnya. 

lembaran ini pula mengisahkan berkenaan malam pengantin, malam pertama Rasulullah bersama Aishah. Kisah ini di ceritakan oleh Asma’ bt Yazid, dia adalah salah seorang yang menghias Aishah r.anha.

No comments:

Post a Comment

ALLAH SURUH MENCARI REZEKI

Dalam sebuah hadis qudsi Allah berfirman dalam soal rezeki:
" Allah berfirman kepada para malaikat yang diserahi urusan rezeki anak Adam:
" Hamba manapun yang kamu dapati yang cita-citanya hanya satu ( iaitu semata-mata untuk akhirat), jaminlah rezekinya di langit dan di bumi. Dan hamba manapun yang kamu dapati mencari rezeki dengan jujur kerana berhati-hati mencari keadilan, berilah rezeki yang baik dan mudahkanlah baginya. Dan jika ia telah melampui batas kepada selain itu, maka biarkanlah dia sendiri mengusahakan apa yang dikehendakinya. Kemudian dia tidak akan mencapai lebih dari apa yang telah aku tetapkannya untuknya. ( Hadis riwayat Abu Na'im dari Abu Hurairah r.a)
Allah dalam hadis Qudsi diatas berfirman kepada para malaikat-Nya yang diserahi untuk memberi rezeki anak-anak adam sebagai pedoman kerja dan tugas pelaksanaan yang di emban oleh para malaikat itu itu :

Hamba- Ku yang manapun baik lelaki mahupun perempuan, yang kalian dapati mempunyai tujuan dan cita-cita hidup hanya satu sahaja iaitu menghambakan diri kepada-Ku sehingga amal perbuatannya, solatnya, ibadahnya, hidup dan matinya, semata-mata kerana Aku, maka jaminlah rezekinya orang itu secara pasti, rezeki yang ada di langit dan dibumi. Bukanlah jalan yang mudah untuk mendapatkannya.
Di tangan Allah-lah, tanggungan rezeki semua hamba-Nya ( manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan atau makhluk yang lainnya) yang hidup di langit dan di bumi. Allah-lah yang menanggung rezeki semua hambanya. Dan Dialah pula yang menentukan-Nya ( ada yang diberi banyak, sederhana dan yang sedikit), hal itu bergantung kepada kehendak Allah. Perhatikanlah firman Allah dibawah ini:
Surah Al-Ankabut ayat 60
"Dan berapa banyak binatang yang tidak menanggung rezeki-Nya, Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya ( kepada binatang ) dan kepadamu ( para manusia ), dan Ia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
Surah Al-Ankabut ayat 62
" Allah melapangkan rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya dan Dia yang membatasi baginya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."
Surah Saba' ayat 24
" Katakanlah, " Siapakah yang memberi kamu rezeki dari langit dan bumi? Katakanlah: Allah, dan (apakah) sesungguhnya kami atau kamu di atas petunjuk atau dalam kesesatan yang nyata."
Surah Faathir ayat 3
" Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu. Adakah pencipta selain Allah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Tidak ada tuhan selain Dia, maka betapa kamu bisa dipalingkan?"
Manusia mesti berusaha mencari rezeki
Sekalipun urusan rezeki itu di tangan Allah. Allah-lah yang mengaturkanya: namun kita sebagai hamba Allah diwajibkan untuk berusaha untuk mencarinya, dangan cara berdagang, bernelayan, bercucuk tanam, berkerja dan sebagainya. Kita tidak boleh berpangku tangan tanpa berusaha hanya mengharapkan kurniaan Allah ( turunnya rezeki ) dari langit.
Sesudah kita melakukan pelbagai usaha dan ikhtiar dalam mencari rezeki ( kurnia Allah ) yang di gelar di muka bumi, maka hendaklah kita hendaklah berdoa, berzikir (sebagai amalan batiniah ) kehadrat Allah swt, agar kita dikurniakan oleh-Nya rezeki yang melimpah ruah, rezeki yang halal dan rezeki yang dapat mengantarkan amal ibadat kita. Insya Allah.

DOA & AMALAN DIMURAHKAN REZEKI

Amalkan surah :

Al-Waqiah
Ali- Imran ~ A;26
Ali-Imran ~ A 73 -74
An-Nissa ~ A;85
Al-Baqarah ~ A ; 56-57
Al- Hajj ~ A;27
amalkan juga Asma'ul Husna

Ar Razzaaq الرزاق Maha Pemberi Rejeki
Al Fattaah الفتاح Maha Pembuka Rahmat
Al Ghaniyy الغنى Maha Berkecukupan
Al Mughnii المغنى Maha Memberi Kekayaan

Nak tambah sikit....

"Ya Allah...
kau limpahkan rezeki mu seluas2nya kepadaku

dengan penuh KEBERKATANMU,
Ya Allah......jika rezekiku dilangit Kau turunkan,
Ya Allah..... jika rezeki ku dibumi Kau keluarkanlah,
Ya Allah..... jika rezeki ku jauh Kau dekatkanlah,
Ya Allah.... jika rezeki ku sukar Kau permudahkanlah,
Ya Allah......jika rezeki ku haram kau bersihkanlah,
Ya Allah.... jika rezeki kecil kau besarkanlah"