بسم الله الرحمن الرحيم "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته"

"بسم الله الرحمن الرحيم "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang, yang menciptakan langit dan juga bumi, tuhan yang melimpahkan segala nikmat dan kurnia, serta yang memberikan rezki, memberikan keredhaan dan yang menjadikan segala rupa makhluk.

Pages

Sunday, October 30, 2011

Atlantis pulau seorang penyelamat

Kajian demi kajian dilakukan, usaha mencarinya pun giat diusahakan, disebabkan pulau Atlantis dikatakan penuh dengan teknologi, penuh dengan kemajuan yang begitu pesat, dan memiliki peralatan yang begitu canggih sehingga tiada kota yang secanggih kota Atlantis. kehilangan pulau tersebut terus menjadi taanda tanya dan juga soalan demi soalan terpapar.

"Benarkah pulau Atlantis ini Wujud??"


tentu benar anda tertanya-tanya, dimanakah pulau ini tersembunyi,.. dan bagaimanakah cerita berkenaan pulau ini wujud,..

Apabila anda mengetahui kebenarannya, pasti fikiran anda tidak terjangkau akan kebenarannya, kerana minda kita sering dimomok-momokkan oleh kisah dongeng,

sabda Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam

"Ertinya : Sesungguhnya sesudah mu nanti akan ada kaum yang mendustakan hukuman rajam, Dajjal, syafa 'at, adzab kubur, dan kaum yang dikeluarkan dari neraka setelah mereka disiksa di dalamnya." [Musnad Ahmad 1: 223 dengan tahqiq Ahmad Syakir. Beliau berkata, "Isnadnya shahih."]

Apa pula reaksi anda apabila hadith ini dikemukakan?.. semakin pelikkah..
ya.. kerana cerita ini begitu rahsia dan perlu penelitian yang lebih untuk mengungkap cerita ini bahawasanya pulau ini diduduki oleh seorang yang gilakan ilmu, dan bermula hidupnya belajar dan menjelajah seluruh dunia bermula dari pulau ini.

Pulau ini telah tenggelam dan hilang setelah Dia dibebaskan dari pulau ini, dan beliau berjanji tidak akan pulang ke pulau ini. Namun, inilah pulau dimana dia telah mula hidup dan belajar, maka terciptalah PULAU ATLANTIS supaya menjadi ingatan setiap manusia, dan menjadikan pulau yang diingati..

siapakah orang yang dimaksudkan itu,.. mungkin dari cerita diatas anda telah dapat mengagak, dan ada juga yang masih tertanya-tanya.. mungkin saya tak dapat nak menghuraikannya disini.. insya-Allah akan diterangkan disiri yang akan datang...

Insya-Allah...

adakah disini..??

Wednesday, October 26, 2011

jalan bahgia

Dunia, tempat yg indah,..
namun dalam keindahan itu, dipenuhi pelbagai corak rintangan,
cabaran serta godaan,. 
ada yang terhanyut, ada yang masih berenang,
dan ada yang sedang berjalan didasar...

Dunia, adalah jalan yang bercabang,
terdapat pilihan, sama ada kehendak, 
keperluan ataupun ketaatan,
menjadi rentas untuk memiliki takhta yang indah..

Dunia, keindahannya sebuah khayalan,
namun,
khayalan itu bukanlah satu musibah,
akan tetapi, 
khayalan itulah pengindah kebahagiaan...

wahai sahabatku,
janganlah kau mengalah,
dengan apa yg kau kejarkan,
sebuah kehidupan yang kekal,
mencari sinar dalam khayalan....

Rona Dunia,
menjadi lumrah sebuah perjalanan,
tiada terduga duri yg bertaburan,
jangan pula kau berpatah kembali,
ke arah jalan yang penuh dengan khayalan..

Dunia,
penghujungnya adalah Mati,
MATI, titian menuju abadi,
Andai Allah disisi,
hidupmu yang sebenar,
dipenuhi Bidadari... 

Saturday, August 20, 2011

EVOLUSI TERKINI DALAM TEKNOLOGI PEMANIS!

Pemanis untuk pengidap KENCING MANIS! ONE DROP SWEETENER, hanya titiskan 1 titik utk 1 cawan. O kolesterol, O kalori! Pemanis 100% semulajadi yang PERTAMA di dunia. Tiada bahan pengawet & tiada kesan sampingan. Pengiktirafan : kelulusan (18) KKM-163/S/25 Jld 136. Diiktiraf : FDA, Health & Welfare Canada, FSANZ, Canadian Diabetes Association, EFSA & WHO. Pengganti gula diperbuat dari pati tebu asli TANPA sebarang bahan chemical. Menggunakan NANO-TEKNOLOGI. Sesuai utk seisi keluarga. Anda boleh dapatkan produk dari saya atau ingin menjadi PENGEDAR! PRODUK YANG BAKAL MELETOP DI PASARAN! Jom! Didik keluarga kita KURANG MANIS & TIDAK LAGI GUNAKAN GULA BAHAN CHEMICAL!



Monday, June 20, 2011

sebuah perjalan menuju kejayaan....

perjalan bermula demi kearah kejayaan...
kearah suatu hasrat hati yang murni,
~~~
aku berusaha beserta memohon daripada Mu ya Allah,
dengan memohon keredhaanMu,
suatu hari pasti akan tercapai dengan ketentuanMu..
~~~~~
ya ALLAH
terangkanlah hati, dan bukalah hati ini, menerima ujianMu..
tunjukkanlah jalan sekiranya ia hilang 
atau telah beralih dari jalan yg benar..
kuatkan hati demi menerima ujian yg bakal ditempuh..
~~~
kembalikanlah semangatku andai hilang atau memudar.
ya ALLAH..
terimalah aku menerima ujianMU 
dan terimaku sebagai hambaMu...
ya ALLAH
~~~~
demi ketentuan yang menguji,.. cekalkanlah hasrat hati ini..
semoga ujianmu menjadi sebuah kemanisan yang dicari...
mengajar diri ini akan nikmatmu yang besar...
ya~~ ALLAH
~~~~~~~~~~~
ya-ALLAH cekalkanlah hati ini...
semoga insan ini menjadi hambaMu yang bersyukur..
jadikanlah rakanku adalah sahabat yang membina dan bersama-samaku dalam meneruskan perjuangan ini..
hasrat ini umpama suatu yang mustahil akan kemampuan manusia ..
namun hanya Engkau yang mengetahuinya...

video

Tuesday, June 14, 2011

menanggalkan pakaian..



Syaitan menggoda wanita untuk menanggalkan pakaiannya serta menelanjangkan adalah melalui diri wanita al-ammarah bissu'. Ia dilakukan dengan langkah-langkah tersembunyi, berperingkat tanpa disedariolh wanita yang ianya datang dari syaitan. sedangkan wanita menyangka datng dari perancangan, rekaan dan pilihannya sebdiri. Allah telah mengingatkan;

"Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamudiperdayakan oleh syaitansebagaimana ia telah mengeluarkan kedua-dua ibi bapa kamu dari syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berduauntuk memperlihatkan kepada mereka aurat mereka (yang sebelumnya tertutup)."
(Al-a'raf; 27)

tapi masih ramai wanita tak seda akan perkara ini dan terus menuruti langkah-langkah yang diperintahkan Syaitan daripada kekejian dan kemungkaran, mengikuti penolong-penolong Syaitan daripada manusia iaitu, pemilik kedai-kedai pakaian dan pereka-pereka fesyen daripada Yahudi dan Nasrani menjadikan dirinya golongan yang kedua ahli neraka yang belum pernah dilihat oleh nabi Muhammad SAW. sabda Rasulullah saw yang bermaksud;

"ada dua golongan daripada ahli neraka yang belum pernah aku melihatnya, satu kaum yang memiliki cambuk-cambuk seperti ekor2 lembu digunakan untuk mencambuk manusia dan wanita2 kaasiyaat 'aariyaat, mumiilaat maailaat, kepala2 mereka besar bagai punuk unta, mereka tak akan masuk syurga dan tak akan mencium baunya dan sesungguhnya bau syurga dapat dicium dari jarak begini dan begini."
(Riwayat Muslim)

Semua itu kerana syaitan telah mendatangi wanita daripad pintu yang disenangi dirinya iaitu kegemaran berhias dan mencantikkan diri untuk memfitnah kaum lelaki dan memperdaya mereka dengan tubuhnya. ini telah diperingatkan Rasulullah s.a.w kepada kita dengan sabdanya bermaksud;

"aku tidak meninggalkan fitnah setelahku yang lebih memudharatkan kaum lelaki daripada wanita."
(diriwayatkan oleh bukhari)

dan seterusnya Rasulullah memerintahkan kita untuk menjauhinya, sabdanya yang bermaksud;

"jauhilah wanita itu, maka sesungguhnya fitnah yang mula-mula menimpa Bani Israil adalah melalui wanita."
(Riwayat Muslim)

sebahagian hukama berkata, wanita adalah keburukkan seluruhnya dan yang lebih buruk apa yang ada pada mereka adalah mereka tidak pernah berasa cukup denagn apa yang dinikmatinya, di samping dia kekurangan akal fikiran dan agama. Dia juga sentiasa menghasut lelaki kepada melakukan perkara2 agama dan menyibukkannya untuk mengejar kepada perkara2 keduniaan, dan itulah perkara kerosakan yang lebih dahsyat.
-Fathul Bari (9/138)

Wednesday, June 8, 2011

Jom kenali karakter YAHUDI dalam al-Quran..

yahudi adalah golongan yang telah wujud sebelum nabi Muhammad lagi.. dan terdapat cerita-cerita berkenaan mereka dalam Al-Quran sendiri.. antara karakter yahudi yang disebutkan adalah;



  1. Bangsa yang pertama kali kafir kepada nabi Muhammad SAW (Al-Baqarah: 41)
  2. Bangsa yang suka memutar belit akan kebenaran. (Al-Baarah: 42)
  3. Bangsa yang diperingatkan Allah dengan keingkaran terhadap nikmat Allah (Al-Baqarah: 47-48)
  4. Bangsa yang pernah diuji dalam perhambaan raja-raja Mesir. (Al-Baqarah: 49)
  5. Bangsa yang menyembeh berhaka ddi tengah--tengah bimbingan nabinya (Al-Baqarah: 51)
  6. Bangsa yang diperintahkan untuk membunuh diri beramai-ramai. (Al-Baqarah: 54)
  7. Bangs pertama yang mengingkari sifat ghaib dan paham materialisme.. (Al-Baqarah: 55-56)
  8. Bangsa yang suka berbuat aniaya di tengah-tengah nikmat Allah. (Al-Baqrah: 57)
  9. Bangsa yang paling cerewet dengan nabinya. (Al-Baqarah 61)
  10. Bangsa yang cepat melanggar janji Allah (Al-Baqarah: 65)
  11. Bangsa yang paling suka mempermainkan perintah nabi. (Albaqarah: 67-71)
  12. Bangsa yang paling kearas menolak kebenaran Illahi. (Al-Baqarah: 74)
  13. Bangsa yang tak boleh diharapkan beriman kepada kebenaran para nabi. (Al-baqarah: 75)
  14. Bangsa yang suka mengatur tipu daya ditengah-tengah masyarakat. (Al-Baqarah: 76)
  15. Bangsa yang suka memperjual-belikan agama Allah.: (Al-baqarah: 79)
  16. Bangsa yang beranggapan tidak akan disentuh api neraka kecuali sebentar. (Al-Baqarah: 80-81)
  17. Bangsa yang paling sikit orang-orang baiknya. (Al-Baqarah: 83)
  18. Bangsa yang paling mudah bermusuhan dengan sesamanya. (Al-Baqarah; 84-85)
  19. Bangsa yang paling sombong dan membanggakan ekniknya. (Al-Baqarah; 91)
  20. Bangsa yang paling rakus terhadap kesenangan duniawi dan takut mati (Al-Baqarah; 96)
  21. Bangsa yang paling benci malaikat jibril dan malaikat yang lain. (Al-Baqarah; 97-98)
  22. Bangsa yang suka sekali memungkiri perjanjian. (Al-Baqarah; 100)
  23. Bangsa yang paling suka mengikuti khurafat. (Al-Baqarah; 102)
  24. Bangsa yang paling dengki kepada nabi Muhammad dan umatnya. (Al-Baqarah; 105)
  25. Bangsa yang paling keras berupaya mengkafirkan umat islam. (Al-Baqarah; 109-110)
  26. Bangsa yang sama sekali tidak mengakui agama nasrani. (Al-Baqarah; 113)
  27. Bangsa yang pertama sekali menyatakan Allah berputera. (Al-Baqarah; 116)
  28. Bangsa yang membenci kebebasan beragama. (Al-Baqarah; 180)
  29. Bangsa yang membenci agama nabi Ibrahim. (Al-Baqarah; 130-133)
  30. Bangsa yang rasialis dan apologetik (Al-Baqarah; 175)
  31. Bangsa yang tak tahu malu mengaku mengetahui segalanya. (Al-Baqarah; 139-140)
  32. Bangsa yang menganggap dirinya paling pandai. (Al-baqarah; 142)
  33. Bangsa yang hanya ikut suka hati. (Al-Baqarah; 143)
  34. Bangsa yang palin mengenal ciri nabi Muhammad, tap mengingkarinya. (Al-Baqarah; 146)
  35. Bangsa yang dikutuk oleh Allah kerana merahsiakan kebenaran. (Al-Baqarah; 159)
  36. Bangsa yang paling fanatik terhadap tradisi dan leluhurnya. (Al-Baqarah; 170)
  37. Bangsa yang dagang dan Riba' sama je. (Al-Baqarah; 275)
  38. Bangsa yang menjadikan agama sebagai alat dusta. (Ali-Imran; 23-24)
  39. Bangsa yang dilarang bagi Muslimin untuk bersetia kawan. (Ali-Imram; 28)
  40. Bangsa yang pertama merancang pembunuhan nabi Isa. (Ali-Imran; 52-54)
sumber dari: solihinzubir

Nikmatnya Bidadari Syurga..



Saya kat sini nak berkongsi sesuatu yang dijanjikan oleh Allah iaitu "Bidadari". Cewah!!! Kenapa nak citer bidadari nih..? sebab bidadari adalah real yang telah dijanjikan oleh Allah untuk orang yang layak menerimanya. Sape orang yang layak tu?? Keindahan syurga digambarkan dalam firman Allah:

“Dijadikan indah bagi manusia kecintaan terhadap apa-apa yang diingini (syahwat) dari wanita-wanita, anak-anak dan harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia. Dan, Allah, disisi-Nyalah sebaik-baik tempat kembali”.
(surah Ali’Imran, ayat 14)

Wanita-wanita surga disebut sebagai bidadari. Yang terbahagi menjadi dua iaitu bidadari yang Allah SWT ciptakan langsung sebagai bidadari (sudah ditempatkan di syurga) dan wanita-wanita mukmin yang ada di bumi (yang kelak bila masuk surga akan menjadi bidadari).

Dalam buku Tamasya ke Syurga, Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah menulis, bidadari-bidadari itu adalah wanita suci yang menyenangkan dipandang mata, menyejukkan apabila dilihat dan mententeramkan hati setiap pemiliknya. Rupanya cantik jelita, kulitnya mulus gitu. Ia memiliki akhlak yang paling baik, perawan, kaya akan cinta, dan umurnya sebaya.

Dalam  ayat al-Quran bermaksud :
“Di dalam syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang sopan menundukan pandangannya. Tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka. Tidak pula oleh jin”.
(surat Ar-Rahman 16,)

Lalu, siapakah orang yang akan sangat beruntung mendapatkannya? Siapa lagi kalau bukan orang-orang yang syahid kerana berjihad di jalan Allah, orang-orang yang tulus dan ikhlas membela Agama Allah.

Dalam firman Allah seterusnya:
“Katakanlah hai Muhammad : Inginkah aku kabarkan kepada kalian apa yang lebih baik daripada yang demikian itu? Untuk orang-orang bertaqwa disisinya Rabbnya ada syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal didalamnya. Dan istri-istri yang suci serta keredhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hambaNya’.
surah Ali’Imran 15

seterusnya dalan Quran menyebutkan::
“Sesungguhnya orang-orang bertakwa berada di tempat yang aman. Di dalam taman-taman dan mata air-mata air. Mereka memakai sutera halus dan sutera tebal (duduk) berhadap-hadapan. Demikianlah dan Kami jodohkan mereka kepada bidadari-bidadari bermata jeli”.
Ad-Dukhan 51-54

Seiring dengan datangnya Islam ke bumi sebagai rahmatan lil’alamiin, turun juga bidadari-bidadari, dia berwujud manusia yang berhati lembut, menyenangkan dan menyejukkan bila dipandang mata serta mententramkan hati setiap pemiliknya. Dialah wanita sholehah yang menjaga kesucian dirinya.Allah telah menetapkan beberapa wanita mulia sebagai penghuni surga & penghulu (pemimpin) para bidadari, mereka adalah:

1. Asiyah

Sebagai isteri Firaun (raja yang sangat zalim), ia mampu mempertahankan aqidah yang dibawa oleh Nabi Musa AS, ia tidak tergiur dengan harta, kemewahan, tahta & kekuasaan dan selalu memanjatkan do’a : 
"Ya Rabb-ku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam surga, dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zhalim.”
(QS At-Tahriim 11)

Ia juga teguh memegang keyakinannya pada Allah semata walapun Fir’aun tak hentinya menyiksa. Sesaat sebelum syahid menjemput, ia tersenyum melihat malaikat-malaikat langit turun mendatanginya dan mengajaknya menuju rumah di sisi Rabbnya di surga.

2. Maryam

Lahir dari keluarga pemuka agama Bani Israil, Maryam yang oleh orangtuanya diharapkan lahir laki-laki telah dinazarkan untuk diserahkan kepada Baitul Maqdis dan berkhidmat kepada agama Allah. Hidupnya dijalani dengan penghambaan yang utuh kepada Allah SWT. Ia tak pernah menyesali sesuatu yang tidak pernah dimiliki dan menerima dengan lapang hati taqdir Illahi.

3. Khadijah

Wanita mulia yang penuh keikhlasan dalam mendermakan seluruh kekayaanya untuk dakwah Rasulullah SAW, demi tegaknya Islam. Begitu tinggi kedudukan beliau di sisi-Nya sampai-sampai sudah disiapkan untuknya sebuah istana dari permata nan sejuk & damai di surga.
‘…Ia beriman padaku ketika semua manusia ingkar. Ia membenarkanku ketika seluruh manusia mendustakan. Ia membantuku dengan hartanya ketika semua manusia menahan harta mereka….’
(Hadith Riwayat Ahmad)

4. Fatimah

Fatimah yang tumbuh dan berkembang dalam binaan langsung dari ayahanda Rasul yang baik, lemah lembut dan terpuji menjadikannya seorang gadis yang juga penuh kelembutan, berwibawa, mencintai kebaikan ditambah akhlak terpuji meneladani si ayah. Rasulullah SAW pun menisbahkannya sebagai wanita penghulu surga.
Setiap WANITA berpeluang menjadi bidadari baik di dunia terutama di akhirat kelak, ASALKAN :

1. Ia adalah wanita yang paling taat kepada Allah. Ia senantiasa menyerahkan segala urusan hidupnya kepada hukum dan syariat Allah

2. Ia menjadikan Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber hukum dalam mengatur seluruh aspek kehidupannya

3. Ibadahnya baik dan memiliki akhlak serta budi pekerti yang mulia. Tidak hobi berdusta, bergunjing dan riya

4. Berbuat baik dan berbakti kepada orang tuanya. Ia senantiasa mendoakan orang tuanya, menghormati mereka, menjaga dan melindungi keduanya

5. Ia taat kepada suaminya. Menjaga harta suaminya, mendidik anak-anaknya dengan kehidupan yang islami. Jika dilihat menyenangakan, bila dipandang menyejukkan, dan menentramkan bila berada didekatnya. Hati akan tenang bila meninggalkanya pergi. Ia melayani suaminya dengan baik, berhias hanya untuk suaminya, pandai membangkitkan dan memotifasi suaminya untuk berjuang membela agama Allah

6. Ia tidak bermewah-mewah dengan dunia, tawadhu, bersikap sederhana. Kesabarannya luar biasa atas janji-janji Allah, ia tidak berhenti belajar untuk bekal hidupnya

7. Ia bermanfaat dilingkungannya. Pengabdianya kepada masyarakat dan agama sangat besar. Ia menyeru manusia kepada Allah dengan kedua tangan dan lisannya yang lembut, hatinya yang bersih, akalnya yang cerdas dan dengan hartanya. “Dan dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita sholehah”.
(HR Muslim)

Dialah bidadari bumi, dialah wanita sholehah yang keberadaan dirinya lebih baik dan amat bererti dari seluruh isi alam ini.

Para WANITA bersedialah untuk menjadi bidadari di SYURGA, dengan menjadi WANITA yang solehah. untuk kaum LELAKI didiklah wanita, tuntunlah mereka untuk menjadi seorang Bidadari yang ANDA impikan disyurga..

Ya Allah jadikanlah kami, ibu kami, kakak dan adik kami, isteri kami serta perempuan-perempuan di sekeliling kami menjadi bidadari di dunia dan akhirat, amiin..(Marfu’ah)




ALLAH SURUH MENCARI REZEKI

Dalam sebuah hadis qudsi Allah berfirman dalam soal rezeki:
" Allah berfirman kepada para malaikat yang diserahi urusan rezeki anak Adam:
" Hamba manapun yang kamu dapati yang cita-citanya hanya satu ( iaitu semata-mata untuk akhirat), jaminlah rezekinya di langit dan di bumi. Dan hamba manapun yang kamu dapati mencari rezeki dengan jujur kerana berhati-hati mencari keadilan, berilah rezeki yang baik dan mudahkanlah baginya. Dan jika ia telah melampui batas kepada selain itu, maka biarkanlah dia sendiri mengusahakan apa yang dikehendakinya. Kemudian dia tidak akan mencapai lebih dari apa yang telah aku tetapkannya untuknya. ( Hadis riwayat Abu Na'im dari Abu Hurairah r.a)
Allah dalam hadis Qudsi diatas berfirman kepada para malaikat-Nya yang diserahi untuk memberi rezeki anak-anak adam sebagai pedoman kerja dan tugas pelaksanaan yang di emban oleh para malaikat itu itu :

Hamba- Ku yang manapun baik lelaki mahupun perempuan, yang kalian dapati mempunyai tujuan dan cita-cita hidup hanya satu sahaja iaitu menghambakan diri kepada-Ku sehingga amal perbuatannya, solatnya, ibadahnya, hidup dan matinya, semata-mata kerana Aku, maka jaminlah rezekinya orang itu secara pasti, rezeki yang ada di langit dan dibumi. Bukanlah jalan yang mudah untuk mendapatkannya.
Di tangan Allah-lah, tanggungan rezeki semua hamba-Nya ( manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan atau makhluk yang lainnya) yang hidup di langit dan di bumi. Allah-lah yang menanggung rezeki semua hambanya. Dan Dialah pula yang menentukan-Nya ( ada yang diberi banyak, sederhana dan yang sedikit), hal itu bergantung kepada kehendak Allah. Perhatikanlah firman Allah dibawah ini:
Surah Al-Ankabut ayat 60
"Dan berapa banyak binatang yang tidak menanggung rezeki-Nya, Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya ( kepada binatang ) dan kepadamu ( para manusia ), dan Ia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
Surah Al-Ankabut ayat 62
" Allah melapangkan rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya dan Dia yang membatasi baginya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."
Surah Saba' ayat 24
" Katakanlah, " Siapakah yang memberi kamu rezeki dari langit dan bumi? Katakanlah: Allah, dan (apakah) sesungguhnya kami atau kamu di atas petunjuk atau dalam kesesatan yang nyata."
Surah Faathir ayat 3
" Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu. Adakah pencipta selain Allah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Tidak ada tuhan selain Dia, maka betapa kamu bisa dipalingkan?"
Manusia mesti berusaha mencari rezeki
Sekalipun urusan rezeki itu di tangan Allah. Allah-lah yang mengaturkanya: namun kita sebagai hamba Allah diwajibkan untuk berusaha untuk mencarinya, dangan cara berdagang, bernelayan, bercucuk tanam, berkerja dan sebagainya. Kita tidak boleh berpangku tangan tanpa berusaha hanya mengharapkan kurniaan Allah ( turunnya rezeki ) dari langit.
Sesudah kita melakukan pelbagai usaha dan ikhtiar dalam mencari rezeki ( kurnia Allah ) yang di gelar di muka bumi, maka hendaklah kita hendaklah berdoa, berzikir (sebagai amalan batiniah ) kehadrat Allah swt, agar kita dikurniakan oleh-Nya rezeki yang melimpah ruah, rezeki yang halal dan rezeki yang dapat mengantarkan amal ibadat kita. Insya Allah.

DOA & AMALAN DIMURAHKAN REZEKI

Amalkan surah :

Al-Waqiah
Ali- Imran ~ A;26
Ali-Imran ~ A 73 -74
An-Nissa ~ A;85
Al-Baqarah ~ A ; 56-57
Al- Hajj ~ A;27
amalkan juga Asma'ul Husna

Ar Razzaaq الرزاق Maha Pemberi Rejeki
Al Fattaah الفتاح Maha Pembuka Rahmat
Al Ghaniyy الغنى Maha Berkecukupan
Al Mughnii المغنى Maha Memberi Kekayaan

Nak tambah sikit....

"Ya Allah...
kau limpahkan rezeki mu seluas2nya kepadaku

dengan penuh KEBERKATANMU,
Ya Allah......jika rezekiku dilangit Kau turunkan,
Ya Allah..... jika rezeki ku dibumi Kau keluarkanlah,
Ya Allah..... jika rezeki ku jauh Kau dekatkanlah,
Ya Allah.... jika rezeki ku sukar Kau permudahkanlah,
Ya Allah......jika rezeki ku haram kau bersihkanlah,
Ya Allah.... jika rezeki kecil kau besarkanlah"